Spring naar inhoud

Archeotolken in het Archeon, seizoen 2014 (maart-november)

oktober 16, 2014

In maart 2014 begon het nieuwe avontuur: ik mocht een prehistorisch huis in het Archeon gaan bewonen (alleen overdag hoor, na sluitingstijd keerde ik terug naar mijn moderne, comfortabele huis).
Mijn vaste stek werd de LBK-boerderij, oftewel het huis van de Bandkeramische boeren die 7000 jaar geleden in Zuid-Limburg woonden. Toen ik in 2008 en 2009 mijn masterscriptie aan het schrijven was over de LBK, was het nooit in mij opgekomen dat ik wellicht een paar jaar later zou belanden in een nagebouwd LBK-huis!
En wat spook ik dan zoal uit? Ik beoefen graag een oud ambacht, zoals wol en vlas spinnen, sieraden maken van gewei en hout met vuursteen, en koken op een leisteen bij een open vuurtje. Ondertussen informeer ik bezoekers over wat ik aan het doen ben en hoe het nou geweest moet zijn om in de steentijd, bronstijd of ijzertijd te leven. Ik beantwoord vele vragen, kan mensen allerlei nieuwe kennis bijbrengen en op die manier de prehistorie tot leven laten komen. Meerdere keren per week geef ik rondleidingen door de prehistorie van Nederland aan dagbezoekers, maar ook aan schoolklassen. En dat uiteraard geheel in stijl, volgens de laatste steentijdmode:

DSC04739[1]
Lekker op z’n steentijds wol spinnen.
Foto: M. Ouweneel.

 

From → 2014

Geef een reactie

Plaats een reactie